Sunday 15 April 2012

Berpolitik ke Belajar Korang Ni??

Wah2,isu PTPTN ni semakin hangat diperkatakan diseluruh Malaysia..dengar cerita sampai mahasiswa berdemo minta PTPTN ni diberi percuma pada mereka..kenapa sampai macam ni sekali isu ni dipermainkan..dah cukup fikir masak-masak tentang apa yang korang laung-laungkan ni??aku nak ulas sedikit tentang asal usul PTPTN ni..

PTPTN ni ditubuhkan dibawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Nasional 1997 yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai 1997 dan beroperasi pada 1 November 1997 di Bangunan Wisma Chase Perdana,Off Jalan Semantan,Damansara Heights,Kuala Lumpur..

Fungsi PTPTN :

1) Menguruskan pembiayaian untuk tujuan pendidikan tinggi dan seterusnya memungut bayaran balik pinjaman..
2) Menyediakan skim simpanan dan mengurus deposit untuk tujuan pendidikan..
3) Melaksanakan apa-apa fungsi lain yang diberikan kepada PTPTN oleh mana-mana undang-undang bertulis..

Ni serba sedikit tentang PTPTN yang aku copy dari Website PTPTN sendiri..kalau kita tengok dari fungsi PTPTN tu sendiri dah tertulis pinjaman kat situ..manusia-manusia yang meminjam PTPTN ni memang sedia maklum yang PTPTN ni adalah PINJAMAN,BUKAN FREE!!so kalau dah meminjam reti-reti la bayar..kenapa susah sangat nak faham konsep tu??kita pinjam duit,bererti kita berhutang..so kita kena la langsaikan..dan aku rasa kalau korang dah bekerja nanti korang pasti mampu untuk bayar pinjaman ni..bukan kena bayar sekaligus,bayar ansur-ansur..maybe korang rasa PTPTN tu membebankan dan susah nak bayar..kenapa dah tau membebankan kau still lagi nak meminjam??dah pinjam duit tu beli benda bukan-bukan siap beli handphone baru lagi,beli baju baru,kereta semua..belanja sakan lepas tu bila dah sampai masa nak bayar balik liat pula..padan la ramai kena pancung dengan Ah Long sebab sikap segelintir manusia yang memang liat sangat nak bayar hutang..Kah Kah Kah..tahu guna je,bayar balik tak reti pula..

Lepas tu aku tengok mahasiswa bengong kat Malaysia ni tau nak berdemo je,babitkan diri dengan politik yang tak berfaedah tu sedangkan tugas kita jelas-jelas kena belajar..aku tak faham dengan mahasiswa macam ni..diorang ambil mudah sangat pasal benda ni..hari tu kes AUKU,sekarang PTPTN pula..lepas ni apa??berdemo sana sini belajar entah ke mana..berdemo pula kononya isu yang dibangkitkan adalah hak mahasiswa,PTPTN free tapi yang aku tengok terpesong habis..orang kalau ada mata tengok situasi time ko tengah buat demo tu boleh tau yang korang ni sebenarnya hanya menggunakan isu tapi hakikatnya korang ni nak berpolitik je..meh aku tunjuk satu gambar ni..


Ha,pe benda ni..siap kalung macam Hindu dengan batu nisan lagi..gambar Dato' Najib pula tu..apa tujuan korang buat benda ni..korang nak buktikan apa..aku sumpah tak faham..aku tengok benda ni aku fikir dua benda..1st korang mainkan agama Islam kita,agama suci kita sebab aku tengok kat situ Dato' Najib orang Islam,korang kalungkan gambar dia macam mengikut adat agama Hindu plus korang letak batu nisan pula tu..2nd,korang ni politik je lebih..isu yang korang nak ketengahkan tu tenggelam bila korang buat benda ni..nampak macam korang ni nak berpolitik ada la..tak ada kena mengena langsung Dato' Najib dengan isu yang korang mainkan tu..siap ada tulis demokrasi pula tu..PTPTN,Demokrasi??apa kaitan??aku sumpah terkejut dengan apa yang aku tengok ni..dalam video pun korang siap cakap Dato' Najib dah mati la apa la..MasyaAllah..apa semua ni??korang tak ada agama ke??aku macam pelik gila dengan mentaliti korang ni..macam budak baru nak up..mana otak korang pergi time ni..letak kat kepala lutut??kita ni mahasiswa ke ahli politik..

Aku ada dengar tentang isu lain yang diorang mainkan iaitu isu pendidikan free..aku pun kalau ikutkan suka kalau dapat pendidikan free..ye la,sapa tak suka benda free kan,sekarang ni masuk tandas pun kena bayar..hahaha..tapi korang kena tahu..Malaysia telah pun hampir memberi pendidikan percuma..kalau dulu buku teks kasi pinjam dan yuran bayar..sekarang yuran dah mansuh..diperingkat Universiti pula,90% di IPTA kerajaan tanggung..IPTS tanggung sendiri la sebab ada yang gagal tapi kaya dan ada yang ambil kursus yang tak ekonomik macam kursus lakonan di Kolej Lim Kok Wing..Di IPTA,PTPTN disediakan untuk membantu sebagai duit tambahan untuk membeli makan minum,buku dan lain-lain..tapai yang aku nampak diorang ni guna PTPTN untuk beli handphone baru,belanja awek,jalan sana sini..siap ada yang mengaku lagi aku tengok..kalau sekarang ni Iphone la korang sambar..kalau dah sebijik Iphone tu dah berapa pula duit korang abis..kenapa tak berjimat,membazir pula padahal dah tahu kena bayar pinjaman nanti..malah kerajaan siap gariskan PTPTN tak perlu bayar kalau result korang cemerlang..ITU BUKAN BUKTI PENDIDIKAN PERCUMA KE??dalam kes ni kita boleh panggil sistem barter..belajar sejarah kan..kerajaan akan bagi free PTPTN,sebagai balasan korang belaja bersungguh-sungguh dan dapat result cemerlang..siapa kata ini bukan percuma,meh aku bagi sedas dua kat muka kau..belajar je la,tak payah nak berpolitik demo sana sini..yang ruginya siapa??kita mahasiswa ni..

Dalam hidup ni tak ada benda free..Allah bagi kita akal fikiran,tubuh badan yang sihat..ni semua pinjaman,bila-bila Allah boleh tarik balik nikmat-nikmat ni..malah nikmat ni bukannya Allah bagi free kat kita suruh lenggang kankung kat atas muka bumi ni..sebagai balasan kita taat pada perintah-Nya,jauhi larangan-Nya..ebih kurang macam kita "bayar" balik nikmat yang kita peroleh walaupun tak akan menyamai dengan nikmat..bersyukur dengan apa yang korang peroleh..ramai lagi di luar sana yang tak cukup bertuah dapat kesenangan seperti yang ada di Malaysia..muhasabah diri dan tetapkan pendirian kita..banggakah ibu bapa kita jika kita berkelakuan seperti ini??fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment